הערות על הרב נחמן ותורתו

 

 אפתח במה שכתבתי מספר פעמים, נחוצה
אבחנה בין הרב נחמן ותורתו, לתופעת ברסלב.  
אני מעוניינת להתייחס לשניהם:  

 

1.  על הרב נחמן ותורתו

לרב נחמן מברסלב יש עודף כריזמה בכתיבה. עודף כאריזמה זה אומר חשמל, לא
חשמל רך אלא קשיח.  הכתיבה מחשמלת.  וכדי להתמודד עם דברים מחשמלים אנחנו מנסים
להרחיק אותם.   מדוע?

 

 דַּע, שֶׁיֵּשׁ נְשָׁמָה בָּעוֹלָם

שֶׁעַל יָדָהּ נִתְגַּלֶּה בֵּאוּרֵי
וּפֵרוּשֵׁי הַתּוֹרָה

וְהִיא מְסֻבֶּלֶת בְּיִסּוּרִים

'פַּת
בַּמֶּלַח תּאכַל, וּבְמַיִם בַּמְּשׂוּרָה תִּשְׁתֶּה, כִּי כָּךְ דַּרְכָּהּ
שֶׁל תּוֹרָה
'

וְכָל מְפָרְשֵׁי הַתּוֹרָה

הֵן מְקַבְּלִין מִזּאת הַנְּשָׁמָה

וְזאת הַנְּשָׁמָה

כָּל דְּבָרֶיהָ כְּגַחֲלֵי אֵשׁ

כִּי אִי
אֶפְשָׁר לְקַבֵּל וְלִשְׁאב מֵימֵי הַתּוֹרָה

אֶלָּא מִי שֶׁדְּבָרָיו כְּגַחֲלֵי אֵשׁ

בִּבְחִינַת: "הֲלוֹא כה דְבָרִי כָּאֵשׁ 

 

(ליקוטי מוהר"ו ח"א תורה כ)

 

הנשמה המיוסרת. כבר זה עניין שכל אחד תופס את עצמו ונזכר, בגלל הגראפיות,
בזמנים קשים שעבר. הנשמה שלו לא נמצאת באינטרקציה או מתוארת ביחס למשהו אחר, אלא
שלעצמה.  היא מיוסרת וזו עובדת טבע. ועוד
לומדים שהנשמה הזו מיוחדת כי על ידה "נתגלה באורי ופרושי תורה" כלומר
היא פנומנלית.  כל אחד מזדהה, מרגיש שאולי
הוא קצת הנשמה הזו. אח"כ, פתאום לראשונה מתוארת זיקה בין נשמה זו ליתר,
ע"י כך שהיתר יונקים ממנה, מקבלים מהנשמה הזו . השורה הבאה, "כל דבריה
כגחלי אש", דמוי יפהפה כי הרי האש זוהרת אבל גם מייסרת ואולי האש הזו שהנשמה
רושפת היא מקור לייסוריה?  אבל אח"כ
כותב, "אי אפשר לקבל ולשאול מימי התורה/ אלא מי שדבריו כגחלי אש" (ירמה
כ"ג). הוא מגייס את דברי הנביא ירמיה לסוגיה המקומית של הנשמה שלנו, שעד לפני
רגע לא ידענו עליה כלום. פתאום היא מוזכרת בירמיה, ויש לה איזו תימה עתיקה, עתיקה
מהכאב ומעצמה.  בקצרה,  הקורא כבר נלהב בטירוף. ובצדק, הכתיבה הזו
מחשמלת.  אבל היא לא מידתית, היא כתיבה של
שואו, של דיבור גלוי , המידע שהרב נחמן מעביר לקורא, לבין הלא גלוי, שזה התחושות העזות
שנכנסות באמצעים ספרותיים שונים. 

זה נפלא,
ולא כתבתי את זה חלילה כביקורת.  אבל,  זה גם אומר שכדי לקרוא את הרב נחמן ולא
להסנתוור ולסבול מ"גחלי האש", צריך להתרחק.   המרחק שכופה תורתו של הרב, הוא האחראי לחלק
מהתופעות המאפיינות את חסידות ברסלב ותופעת ברסלב.  אבל לא לטעות, לפני שאכנס לפרטים ובשורה
התחתונה: כנראה שיחד עם הרבנים  הספרדים
(שנשענים על מסורות הקבלה יותר מאשר הדיאלקטיקה הצוננת של הליטאים), חסידות ברסלב
היא נתיבה של התשובה, אם מתקיימת, תופעת תשובה בדורנו.  אנשים לא חוזרים בתשובה לציונות הדתית, לחרדים
הליטאים או שלל החסידויות. ברסלב היא 70% מבעלי התשובה . לצד חב"ד כמובן.

למה ? זה מורגש מרגע שפותחים את ליקוטי, מוהר"ן, קופץ מהאותיות.
הכתיבה של רבי נחמן אינטרקטיבית ולא דידקטית. 
לפעמים הקריאה בו היא כמו משחק מחשב שמתאים את עצמו לדרגה. היא משתנה כל
הזמן, היא לא נחרצת והיא לא אומרת שום דבר ברור, להיפך. בגלל עודף הכריזמה שהזכרתי
בתחילה, היא מאלצת מרחק, אותו הקורא או השחקן ממלא מעצמו. זו מהותו של האדם
המודרני המשווע לרוחניות; שיתנו לו לתקן את עצמו, שיתנו לו להבין לגלות להתחבר מה
שלא יהיה.  האדם המודרני רוצה  להיות הרב של עצמו.  הוא מוכן לפגוש את היתר, לקפוץ אתם לנתר אתם
לבכות אתם לאהוב אותם, רק אחרי שבירר עם עצמו שהוא הוא המוקד.  על פי המקורות, עם התקדמות הדורות אנשים כבר לא
יצטרכו רב, הם יהיו הרב של עצמם. ואת זה מקדמת תורתו של הרב נחמן. שתי תורות מפתח
קיימות לדעתי בליקוט"י מוהרן, חלק א:  תורה א' ותור ס"ד.    תורה
א היא הראשונה בכתבי ליקוטי מוהר"ן והיא דיגום מעולה לכרך כולו. היא עוסקת
בתפקידו של עם ישראל, ארץ ישראל והתפילה. זו תורה קלאסית יחסית.   תורה ס"ד עוסקת בתהליך שהחל קורם עור
וגידים בתקופתו של הרב נחמן אך התחזק מאוד במאה העשרים: הפוסט מודרניזם.  תורה ס"ד היא תהליך שמגלה את רזי הפוסט
מודרניזם מבעד לעדשת הקבלה והמקורות.  ההצלחה
לעשות תהליך כה מורכב בפשטות יופי וקלילות, כמו שעושה הרב נחמן, היא הישג גדול
מאוד.  המצאותן של שתי תורות כאלו, שלל
התורות שמופיעות בליקוטי מוהר"ן, מצביעות על הדינמיות בזמן עליה דברתי.  האינטראקטיביות נובעת מתנועה תודעתית בין העתיק
לחדש. בין העבר למה שטרם קרה.  זה כמו אדם
שיכתוב מדע בדיוני בשפה תנכ"ית.  השילוב הזה בין העבר לעתיד, בין השפל לגבוה,
שנויי הכיוון התכופים, הוא עצמו מאפיין של הקורא הפוסטמודרני.   עד כאן כמה המילים שלי על תורתו של רבי נחמן.  היכרותי עם כתביו עדיין חלקית, ואני מצפה לשנים
נוספות של קריאה והנאה מהמעיין הנובע של רבנו.

 

 

(המשך יבוא)

 

מחשבה אחת על “הערות על הרב נחמן ותורתו

  1. תיארת יפה את חווית הלימוד בכתבי ר’ נחמן. לכן גם בלימוד קבוצתי מאוד נוח ללמוד ליקוטי מוהר"ן, יש מקום לכל אחד שם.
    הייתי מוסיף נקודה של סבלנות.
    בד"כ מי שמגיע מעולם חשיבה מערבי ’נתפס’ לתורה סד, ולתורה א. אח"כ כשצוללים פנימה לחווית הקיום של ר’ נחמן, תורות אחרות, פשוטות יותר לשכל וקשות יותר לקיום, תופסות את מקומן.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s