הערה על דור המימזיס

 

 ראיתי הרצאה של אורי זוהר בפני סטודנטים בסם שפיגל, שהועלתה ליוטיוב באוקטובר 2011.  זה נורא נורא מעניין,  אבל יש כמה כמה נקודות שאני חולקת עליהן מאוד ביחס לזוהר.  הוא כמובן חרדי,  בן דור אחר לגמרי, אשכנזי. ואילו אני מסורתית, חצי ספרדייה במוצא ובוחרת ללכת לפי נוסח זה.  נוטה לדרך האמצע, הרב שלי דתי לאומי ושואף לאחדות ולא להבדלות. בזוהר יש נטייה טבעית אל הקצוני , אבל הוא גאון, והגאונות הזו מתעצמת ביתר שאת כשהוא מדבר על אמנות.  יש נקודה בהרצאה בה הא מתאר את תמונת החמניות של הצייר ואן גוך ושואל, מה יש בה?  והוא משיב, שאגה. שאגה שואן גוך קלט והעביר דרך החמניה.  זוהר מוסיף, בהמשך לדברי אריסטו, שהדרמה או האמנות מציעה קתרזיס – זיכוך רגשי.  וזה נכון מאוד, אבל האמנות גם עושה מימזיס (חיקוי). והדור שלנו הוא דור החיקוי יותר מדור התקרזיס. אנחנו דור השכפול, דור בו החוש הויזואלי מתגבר מאוד מאוד על חשבון חושים אחרים, ואילו הרגש שנוצר הוא מוגבל.  האמנות מציעה חקוי, ודרך החקוי יש אפשרת לבירור עמוק מאוד.  הקתרזיס הוא אולי הפואנטה של הדראמה ע" אריסטו, כן,  ובכך זוהר צודק שכאשר לומדים את המקורות הדרמה שהאמנות מחוללת נדמית כמשהו קליפתי, זמני ואולי גם ריק (להוציא אותו אפקט מקומי שיצרה בלב הצופה).  אבל, אני מוסיפה, החקוי שהאמנות יוצרת, גם מאפשר ופותח פתח גדול מאוד בפני הצופה.  אמת, בתקופת ואן גוך האמנות חקתה את החיים, אבל החיים היום מנסים לחקות את האמנות. אם לא לחקות, אז להתקרב לאמנות. כמובן שהמילה כבדה מדי ומה שהיום רוצים זה להתפרסם, להתקרב למסך.  ואילו האמנות היום כל כולה מחקה את האמנות של פעם דרך ה"רטרו" או "פסטיש".  ובכך מושג אפקט שיוצר באופן ססטמטי גם התקרבות לערכי אמת שהם לא ישירים אלא נסתרים.  אני סבורה שהאפקט המימטי של האמנות בזמננו יוצרת בירור של אמונה.  מתנצלת, דבריי יצאו מעורפלים. 

 

(המשך יבוא)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s