אמיתות מרושלות

 

 שתי סוגי הזיות המופיעות תדיר בבלוג:  אלה הקשורות לאמונה דתית, ואלה
הקשורות לאסטרולוגיה. בעבר הופיע גם סוג שלישי, אהבה רומנטית.

 

קודם אסטרולוגיה; מדוע אני מגלה סלחנות לצורת התבטאות מיסטית  ולא
אחראית?
  מפני
שזו שפה ומדובר במושגים ערטילאיים שאינם מחייבים אותי.  כשאני מדברת בצורה
מגוחכת ואומרת "אני מזל דגים ולכן…" , הצהרתי על רצוני לעסוק במשהו אי
רציונאלי שנמצא מחוץ למערך ההבנה הסטנדרטי.  אבל, למרות היותו מחוץ להגיון
אני לא מוותרת על נוכחותו. ולכן מתירה לעצמי דברים מסוג זה. לא אבדתי את היכולת
להבחין בין אמיתות מוגדרות (רוטרדם היא עיר נמל בהולנד) לבין אמיתות אשלייתיות (אני
מזל דגים ולכן נשמה עתיקה).  אסטרולוגיה מגוחכת מפני שהיא עוסקת בצורה חלקית,
מרושלת, באמיתות אמיתיות.  גם האלכימיה הייתה מגוחכת מסיבה דומה. זה לא אומר
שלא היו לה בדרך כמה הברקות ששווה להתעכב עליהן.  

 

להבדיל מאסטרולוגיה,  כשאני מזכירה שהתקיימה פעם נבואה בעולם והייתי
רוצה כך וכך, גם אז מדובר על מושג שנמצא בחלקו מחוץ להגיון. הנבואה הייתה צינור
שחבר בין הכאוס שנמצא מחוץ לעולם, להיגיון והסדר של העולם (כי הנביא עשה שימוש
בשפה) .  בדת יש טרמינולוגיה ומערכת סמלית וטקסית אדירה, חלקה לא מוגדרת, אך
מאחורי כל פסיק יש גדודים של הגיון ומערכות סדר שמסוגלות לייצר קשרים (מורכבים
ומסועפים אמנם).בין מה למה?  בין החיצון לעולם לבין העולם. קשרים אלה אינם
סטגמטיים, הם משתנים בזמן אמת, ממש כמו מערך הנוירונים במוחו של אדם החושב על דבר
מה.  התלמוד עצמו הוא למעשה רצף שיחות  בין קבוצות קבוצות של אנשים או
מחשבות של אדם  עם עצמו.  מה שמבדיל את המשנה והתלמוד מספרות מחקרית
אחרת היא שהתכנים עצמם אכן משתנים בזמן אמת בהתאם לסובייקט המדבר אותם.  לא
רק עבור אותו סובייקט אלא גם מבחינה אובייקטיבית.

הרבה מהנימוקים שנתקלתי בהם, על מנת ליישב מחלוקות שהתעוררו במשנה לדוגמא, נפתרו
על ידי הבנת רוחו של תנא זה או אחר. מה הכוונה?  היכולת להבין את הסובייקט
שלו. מי שבאמת רוצה להבין את רוח
התורה חייב לתמרן בין הקשרים של הסובייקטיבי לאובייקטיבי. האל, על פי היהדות, הוא
הסובייקט האובייקטיבי היחיד.  

 

עבור אדם שהינו אתיאיסט אין הבדל עקרוני בין אמונה דתית לאמונה בכוכבים
ומזלות.  אבל עבורי, הצורה שבה אני מדברת על אמונה דתית שונה מאסטרולוגיה. על
האמונה אני מדברת מתוך יראה וענווה.  לפעמים אני מדברת על המצוות בחיוך, ולפעמים,
בגלל הידע המוגבל שלי, אינני מבינה את טעמי המצוות והן נראות כמשהו אסטרולוגי לא
מחייב.  אם עושים או מדברים על משהו בלי הבנה, הוא תמיד יעשה מרושל במידה
מסוימת.   זה לא אומר שתהליך ההבנה הוא קל או פשוט. וזה לא אומר שהאדם
יעדיף לעבור אותו.   זה גם לא אומר שאדם ישתכנע.   הגיון הוא
עניין אובייקטיבי, אבל לקיים מצווה דתית יש צורך גם בהבנה וגם ברצון. האמונה היא
מפגש עם רצונו של הסובייקט האובייקטיבי של הבריאה, האל.  

 

חזרה לאסטרולוגיה מרושלת.   חיי  מאיצים ואיתם הפחד;  אני
גם מפחדת לא להצליח להשתלב בחיים, וגם מפני שנדמה שאני מצליחה.  חסר לי מישהו
במזל תאומים בחיי.  אני חשה כאב שאין לי מילים לתאר אותו, כאילו תלשו את
נשמתי והניחו חצי ממנה במקום לא נגיש. זו החוויה שלי מול מזל תאומים.   אני
מזל דגים, המזל האחרון ובפרט המתחלף האחרון. מזל תאומים הוא המזל המתחלף הראשון ( אחריו
מגיעים בתולה וקשת).  מכל המזלות, אולי בגלל הקונסטלציה הכללית של המפה שלי, עם
תאומים קיים חיבור אינטואיטיבי שכולל בד"כ הבנות משותפות מביכות ומוזרות בכדי
להעביר אותן הלאה.  אני חושבת שזו הרזולוציה שבה שני המזלות חושבים בה, רזולוציה
די גבוהה שמשיגה את המציאות על ידי שימת לב לפרטי פרטים ואז מעבר אינדוקטיבי
בקישור הפרטים אל כלל.  בתאומים הקישור נעשה דרך השכל, ההגיון.  בדגים
זה נעשה באינטואיציה רגשית שמקורה (ככל תפקוד מוחי) בשכל, אבל לא בהגיון. מה שכל
כך עמוק ונוגע בי במפגש עם מזל תאומים, ואני מדגישה שהמושג הוא מטאפורה ולא צריך
להתחייב למטאפורה יותר מדי, זו האפשרות להתרחק מעצמי.  ללבוש עור וחליפה
אחרים, צעירים וקלילים יותר.  ודרך החליפה הזו להביט בעצמי ובעולם.  זה
מפגש מאוד עמוק ומאוד מוזר ולא קל. אבל משחרר ונחוץ.  אני זקוקה
 לנוכחות מהסוג הזה בחיי.   

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s