הערה על ברסלב והתמורה

 

ראשית, אבחנה בין ברסלב וחב"ד:  שתי החסידויות המז'וריות כיום
עוסקות בליקוט אנשים שנמצאים בגלות.  אנשי חב"ד פונים לגולים מחוץ
לגבולות ארץ ישראל.  אנשי ברסלב פונים לגולים בתוך תחומי ארץ ישראל.
 כשלעצמי, כישראלית שגדלה עם זיקה למסורת אך לא כדתית, אני מרגישה קרבה משונה
למשנתו של הרב נחמן.   משום שחסידות זו פונה לאנשים ישראלים גולים, ומדינת
ישראל היא כיום המקום המשמעותי ביותר עבור בני עמי,  יש בה יותר
 רלוונטיות. מבחינה רוחנית, הרב נחמן מברסלב הוא אחד היוצרים והחושבים
הגדולים שקמו במאות השנים האחרונות לאנושות כולה.  הבעיה בחסידות זו, והסיבה
שנכון יותר בסופו של דבר להפקיע את תכני הרב נחמן מברסלב מידי החסידות, ולמסרם
בידי רבנים מזרמים אחרים,  הבעיה שיש בחסידות יסודות עקרוניים שמתנערים
מלקיחת אחריות. יסוד שמקדש את האאוטסיידר האינדבדואליסט שמחפש כתה טפולית. אבל מה שקובע בסופו של דבר את פני הדברים זה המשחק מלוכלכך והמוכר – הפוליטיקה
– עמדות הכוח.  וחסידות ברסלב לא מדברת, מסרבת לדבר, על המקומות האלה. אומר
צביקה יחזקאלי בשיחה עם הרב ארז משה דורון, " הבנתי איך עובדים מעגלי הכוח
ואיך להתברג יפה יפה למעלה. והבנתי שאני לא רוצה שהילדים שלי יהיו חלק
מזה".  כלומר, להבין אבל להתרחק.  בלב, אם לא בגוף.

ברסלב הוא זרם רוחני עז שמנותק מהמעשה הפוליטי. אבל הפוליטי זה דווקא מה
שחשוב, כי המשיח (אם לדבר בשפה של דתיים) יהיה דמות פוליטית וינהיג פוליטית, צבאית
ומדינית את ישראל.   ולפה נכנסת הציונות הדתית, תנועה שכולה לקיחת אחריות, אך
סובלת מיובש רוחני עצוב. 

כמי שכהן כרב הראשי, וחוט חייו עובר כל כולו במוסדות ובפעילות פנים מוסדית
– הרב קוק,  לעומת הבועט במוסכמות האינדבדואליסט המודרני – הרב נחמן. ברמה
הרוחנית רובם הגדול של מנהיגי הציונות הדתית לא מגיע אפילו לקצה קצהו של הרב קוק.
 לא ראיתי רב אחד מהציונות הדתית שיכול לשרוף עופות בעת לימודו.  כמעט
אין תלמידי חכמים מוחלטים בזרם הזה ולא בכדי.  ולכן הצעירים נוהים ורוכשים
כרטיסי טיסה לאומן.  הדרך הנכונה היא לקחת את האש הברסלבית, המורדת, היוקדת,
ולהתיך את השלשלאות הכובלות את רבני הציונות הדתית . כך, רק כך, באותו מפגש תתכן
התהוותה של אליטה רוחנית יהודית. כרגע הציונות הדתית לא מספיק גבוהה עבור הציבור
החילוני מבחינה רוחנית. וברסלב- דווקא כן. יתכן שדברי
יפתיעו, הרי יש כל כך הרבה ביקורת על החברה החילונית. אבל מבחינה רוחנית, רוב
האנשים שם אמיצים, מעניינים ובעיקר מתעמתים עם אתגרים אישיים מורכבים ומסוכנים
מאנשי הציונות הדתית, ההולכים בתלם. לכן נובעת המשיכה העזה של אנשי הציונות הדתית
לעבר אנשי רוח ברסלביים ואנשי רוח חילוניים.  אין חילונים שכמהים אחר רבנים
ציונים דתיים, מפני שהם אינם דמויות מעניינות או מושכות במיוחד. זו האמת, ויש לומר
אותה.   הרב אצלו אני לומדת, שבמקרה שייך לציונות הדתית, הוא עוף חריג מאוד.
כשלמדתי ממנו, בצורה ססטמטית מסודרת כמעט מדעית את תכניו הגדולים של הרב נחמן
מברסלב, התחילה להתחוור לי העוצמה, העוצמה האמתית שצפונה במקורות. תודות לכך
יכולתי להעפיל במהרה למקורות האמתיים – הרמב"ם, רמח"ל, רמ"ק
ודומיהם ולבסוף המשנה.  כן כן, הרב נחמן הוא אך צינור למקורות האמיתיים. לדבר האמיתי. אסור לשכוח. ביהדות, המודרני
הוא מדרגה אל העתיק, שאינו אלא מדרגה אל מה שמחוץ לזמן – התורה.  

 

2 מחשבות על “הערה על ברסלב והתמורה

  1. כתבת פה כמה דברים קשים מאוד במהותם, במובן שאני לא רואה אותם באים לידי ביטוי בעולם ה"אמיתי". אני יכול להסכים איתך (אולי) שיש רמה רוחנית בספרים, אבל לא ראיתי אותה גם באנשים ההולכים לפיהם – ואז מה הטעם בקיום אורח חיים דתי? באמונה? מה ההבדל בינם לבין ספרי עיון והכוונה אחרים?
    מהסיבות האלו אני אדם "לא רוחני" במהותי. אני יכול לקרוא ולשמוע, אני יכול להבין, אבל אני לא מעמיד פנים שהלימוד והמעשה לוקחים אותי למעלה.

    אהבתי

  2. כמי שמכיר היטב הן את ברסלב היום ואת את הצינות הדתית:
    יש בציונות הדתית דמויות "ששורפות עופות בעת הלימוד" כפי שכתבת. צריך לחפש אותן טוב- אז מוצאים. כיוון שיש שם הרבה מאוד מורים, ומעט כאלה. אבל יש. וחזקים מאוד. (אזכיר שנים שנפטרו לא מזמן – הרב פרומן והרב שג"ר).
    בברסלב הדמויות האלו ישר מופיעות מול העיניים. אין הרבה דמויות בברסלב והרבה מהן (מטבע משנת ברסלב) ’שורפות’. אבל יש ביניהן גם מה שרבי נחמן קורא – מפורסמים של שקר, וצריך להתפלל לא ליפול על אחת כזו.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s