אחת ה'בעיות' במרכאות היא שכדי להבין ולנתח היטב מצב, יש לראות אותו מכמה זוויות.  הדבר נכון לתחומים רבים ובפרט לאמונה היהודית, שקרובה ללבי בשנים האחרונות ואני לומדת בצמא.  לאחרונה, רכשתי את ספרו של הרב יצחק גינזבורג, "הנפש".  אמנם אני רק בתחילתו, אבל מיד ברור לי שצורת ההסתכלות שלי ושל הרב על המציאות, דומות.  ההסתכלות היא מזוית המים, הרגש והאנושיות.  ומכאן היציאה למערכתיות והכללה, אבל קודם הזוית האנושית.  אין זה מפתיע אם כן שהרב משתייך לחסידות (חב"ד).  מיד עם תחילת הקריאה בספר הדהדו לי ברקע שני טקסטים נוספים:  "מורה נבוכים" לרמב"ם, ושוב אני שמחה כל כך שהחלטתי אי אז בגיל 28 להקדיש שעות רבות מזמני ללמוד את הטקסט התובעני הזה.  טקסט נוסף שמיד עלה בי, ממנו קראתי רק פרק, הוא "החיים כמשל" של פנחס שדה. מאחר ולא קראתי את כל הספר מהרתי לרכוש אותו ביום חמישי.  עלי לקרוא את ספרו של הרב גינזבורג בקריאה השוואתית עם שני הטקסטים הללו, שכן שלושתם שופכים אור מרתק זה על גבי זה ואינני רוצה להחמיץ את המידע היקר שאני סופגת מהקריאה המשולשת.  עניין חשוב הוא לציין כי הרב גינזבורג בעל רקע במתמטיקה ופיסיקה  (למען האמת הוא סיים תארים בתחום בגיל צעיר מאוד).

 

בנוסף לכל זאת עלי להתחיל בכתיבת רומן המד"ב שלי, מה שמביא להוגה הבא והרלוונטיות של הפוסט הנוכחי: מישל וולבק.  סופר בעל רקע מדעי (הנדסה) שיוצא ממסורת כתיבת מדע בדיוני, עניין שמשחרר אותו ממוסכמות הכובלות את יתר עמיתיו למקצוע.  לפני כמה שנים פרסמתי את הרשימה "רקמת הערות על מישל וולבק" פה בבלוג. חתמתי באמירה כי "סופר טוב הוא גם נביא".  אמנם לא כפשוטו התכוונתי אלא כמטאפורה, במקרה של וולבק היא רוקמת עור וגידים לעיננו ממש.  ספרו החדש, שניתן לתרגם בעברית כ"כניעה",  יצא לאור ולחנויות בדיוק ביום רביעי, ביום שארע פגוע הטרור הרצחני במגזין "צ'ארלי הבדו".  וולבק הוא כרגע הסופר היחיד (!) באירופה המחזיק בתפיסת עולם שמצדיקה עצמה לאורך השנים, מתממשת, ומתבררת כמדויקת, בעיקר ברמת המאקרו האינדוקטיבית.  דווקא ברמת המיקרו, כוונתי ביחסי גבר אישה וביחסו למיניות היחיד, היכן שעומד מרכז הכובד של הביקורת הנתחת עליו,  הוא פחות מעניין אותי ופחות מדויק, אני סבורה, ובהקצנתו יש ויתור על התמודדות כנה עם מושג האהבה.  מצד שני, אולי אני טועה ולגבי החברה המערבית, הצדק עם וולבק.   לטובת הקוראים אני מקשרת שוב את הרשימה.

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s