חשמל רך

 

הרגשתי מוזר אתמול בערב, אחרי שחזרתי מישיבה בקפה עם חברים מהעבודה. והמשכתי לקרוא, כך פתאום, את "אמנות העסקה" לדונאלד טרמפ.  לקרוא אותו, או לשמוע אותו מדבר, טוען מיד בשמחה. שמחה פשוטה, דבילית אפילו, שמרגישה את החיים חזק ולשה אותם – כחשמל רך. תחושה שאפשר להגיע לכל פינה נידחת בעולם, אם יש מספיק זמן ומשאבים; הכל זורם ופועם ומחובר.  זוהי תחושה של חוויה חזקה של חיים ונוכחות.  זו תחושה שעלתה בי, בצורה מעודנת ומתוחכמת יותר, כשקראתי את "הכרוניקות" לבוב דילן; תחושה שהרגע ברחת מהכלא, משוחרר ומפוצץ מחירות. נרקסיזם ושל אגואיזם טהור ותמים (לא מחושב ולא מודע להיותו אגואיסט), ילד מחונן שמגלה את העולם ורוצה לתת לו שמות. תחושה כזו, של גלוי חסר אחריות אבל מלא תקווה. נרקיסיזם ואגואים טהור הם נחלת הילד. הילד מכיר חלקית בקיומו של הזולת. הוא מכיר אותו עד נקודה מסויימת מאד, עד שיוכל לקרוא לו במילה. אז, יוכל גם לעבור הלאה. החשיפה לאישיות נרקסיסטית טהורה יכולה להעניק המון המון כוח ועצמאות. נכון, היא אישיות חסרה. בניגוד לאדם המבוגר והמנוסה שיכול גם להכיל את הזולת (עד רמה מסויימת) בעזרת מחשבותיו והשערותיו, וגם להכיר אותו, הטיפוס הנרקיסי ילדותי לכוד במרחב המחשבה שלו: מרחב השפה. במובן זה, באיזשהו מקום, קודמת השפה לחוויה.

 

כתבתי פה בעבר על האבחנה בין משה רבנו לדויד המלך, המייצגים שתי נקודות מבע ביהדות; הדיבור האישי הנובע של דויד המלך אל האלוהים, מחבר ספר "תהילים", סלילת מערכת דרכים מעל המים הכהים, והמילים הן כמו סירות ששטות מעל המציאות. אל המציאות צלל משה בשתיקתו, בחסדו ובצניעותו המוחלטות, כאישיות המכילה גם את הדיבור וגם את ההמנעות מהדיבור. לכן השתיקה של משה רבנו, המתגלמת בהצנעת האני הפרטי בנבואתו (שירת "האזינו" בספר דברים) היא דרכו להשגת השם ולקרבה אליו, כולו מכוון לענות על השאלה הגדולה: מי אתה אלוהים? וכמו שלא ניתן לענות על השאלה במובן של תשובה מילולית, נעלם משה רבנו בעקבות שאלתו ומקום קבורתו לא נודע. והוא לא נכנס פנימה אל מחוז חפצו שהיא ארץ ישראל.  יש קשר הדוק בין השאלה שרצה משה לדעת, אי כניסתו אל הארץ, ואי ידיעת מקום קבורתו. אלו שלושה חלקים של אותו מהלך. 

 דויד המלך כולו חיים, תאווה, כח, מסירות נפש, התבטלות בפני השם, אהבת הארץ ואהבת החרב, היצר והדם. כולו יצרים ודיבור. האם "תהילים" הוא חלק מהתשובה למשה רבנו? במובן מסויים, כן.  נאמר: "ודיבר ה' עם משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו".  האם זה קרה? הרי אמר לו האל: "לא יראיני האדם וחי".  אחת הפרשנויות ליישוב המחלוקת הזו היא שהאל דיבר עם משה רבנו כך, אחרי מותו של משה. במובן זה אפשר לראות את הדיבור של דויד, הדיבור האישי הקרוב החוצה גבולות, כתשובה למשה רבנו.  נכון שהאל לא מדבר כך עם האדם, אבל הינה האדם מדבר כך עם האל -חידוש עצום של ספר "תהילים". דויד הוא האדם הישראלי היכול לדבר עם האלוהים כאילו היה חבר. נכון ששלושת האבות היו במדרגה עוד יותר גדולה אבל הם קדמו לישראליות כפי שאנחנו מכירים, הם לא הנהיגו אומה כמו דויד המלך. דויד המלך הוא הישראליות, וחלק מהגדולה של ספר תהילים זה לומר: כאן, אתה יכול לדבר עם אלוהים פנים מול פנים, כאיש אל רעהו. דויד המלך לא בנה את המקדש לו כל כך התאווה, ואמנם אלוהים לא מדבר אתנו באותו אופן (כדבר איש אל חברו) ומשה רבנו לא מבין איך צדיקים ורע להם (לפי המדרש, כאשר הראה השם  למשה מה עשו הרומאים לרבי עקיבא אמר: "זו תורה וזו שכרה?"). וכן משה רבנו לא נכנס אל ארץ ישראל שרצה. ואנחנו לא יכולים להתרפק ולעלות לקברו. ישנו חלק נעלם אבל אותו חלק נעלם, מעורפל, נחוץ כל כך.

 

 שתיקת האל עם משה רבנו חצבה את הדיבור של דויד המלך ב"תהילים". אנחנו על סף חג שבועות, בו נוהגים בקריאת מגילת רות (ממנה יצא דוד), מועד קבלת התורה. זה גם מועד לידתו ומותו של דוד. לקרוא את דויד המלך טוען מיד בשמחה. שמחה פשוטה של אהבת השם בשל העולם והחיים שיצר, שמרגישה את החיים חזק ולשה אותם – כחשמל רך. תחושה שאפשר להגיע לכל פינה נידחת בעולם, אם יש מספיק זמן ומשאבים; הכל זורם ופועם ומחובר.  זוהי תחושה של חוויה חזקה של חיים ונוכחות. זוהי, אולי, תשובתו של האל. 

 

2 מחשבות על “חשמל רך

  1. זה מדהים בעיני שאפשר להרגיש את האנרגיה של המחבר, את הנפש שלו, דרך הספר, אפילו שנים אחרי שמת. כך קרה לי עם כמעין המתגבר של איין ראנד. הספר לא מדהים ונקרא אנכרוניסטי אבל הרגשתי את האנרגיות החזקות של המחברת, זה היה מפתיע ומפעים.

    אהבתי

  2. האנרגיה הפיסית של אנשים גדולים היא בת חלוף, והדרך היחידה לשמר אותה היא לכלוא אותה בתוך מעשה אומנות, כמו חרק בענבר. לכן האנרגיה של דוד המלך עדיין איתנו, בזכות התהלים שלו, וזו של דונלד טרמפ כנראה תכלה מן העולם יחד איתו.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s