הטרדה

 

ראיתי את  הפרק American Bitch  מהסדרה "בנות" שעוסק בהטרדה מינית. זה נושא מעניין בעיני, במיוחד כי הוא מעין פרמטר לתמורות והתנודות ביחסי הכוח בין גברים לנשים. אבל בו במידה הוא גם פרמטר לאי השנויים ואי התמורות ביחסי הכוח הללו. כלומר הוא מאפיין יחס דואלי וזה כבר מעניין.

(הדיון לא עוסק בהטרדה של קטינים או קטינות על ידי מבוגר. הוא גם לא עוסק בתקיפה הכוללת הפעלת אלימות וכו')

 

 יש מנגנונים נפשיים שטובים יותר בהתמודדות עם חדירה למרחב האינטימי, ויש מנגנונים שפחות טובים בהתמודדות כזו. בדרך כלל, אלו שיותר טובים בהתמודדות גם פחות נאלצים להתמודד עם זה. בגדול, הטרדה מינית מתחלקת ל-2: הטרדה על ידי מישהו שעקרונית מושך ונתפס כפרטנר ראוי מבחינה רומנטית, והטרדה על ידי מישהו שאינו כזה.  הסוג השני, הטרדה על ידי מישהו שלא נמצא על ידי ראוי, יותר פוגע בטווח הקצר, קצת כמו שמאלצים אדם למכור או להשכיר את דירתו בחינם או במחיר ריצפה כנגד רצונו. כלומר יש יותר כעס וכאב הנובעים מתחושת גזל ופלישה.

 אך דווקא הסוג הראשון, הטרדה על ידי מישהו שעקרונית 'נחשק', יוצר את הפגיעות ארוכות הטווח, אלו שאנחנו קוראים עליהן ומתפוצצות שנים רבות אחרי. אלו הן גם תמיד פגיעות שמערבות את אי השוויון שקיים בכל החברות האנושיות במעמדם ובהשפעתם של גברים ונשים, כשכאב הנובע מההטרדה כרוך גם בהנצחת הפערים הללו והדגשתם תוך ריסוק יחסי הרגש בין גבר לאישה. אלו הם יחסי הרגש המאפשרים את בניית המשפחה. זה מערער לעומק את התפיסה הטבעית על יחסי גבר אישה, אבות ואמהות ומבנה המשפחה בכללותו. ולכן גם מבודד ומנציח את החוויה בחוזקה.

 

 בוב דילן אמר פעם ששיר זה אדם ערום. אישה שהוטרדה, ומודה בכך, היא אישה ערומה. היא אומרת: זה מי שאני?  ובאיזשהו מקום, יש אנשים שתחלוף בהם המחשבה: זה מה שאת. להיות מוטרדת מינית אומר שמישהו פעם בחן אותך והחליט שאפשר להשתמש בך. ואם ההטרדה נמשכה בהצלחה, הוא גם הצליח בקביעתו. עובדה, רצה והשתמש. כשלא רצה, השליך.  חלק מהפגיעה בהטרדות מיניות הוא דווקא מה שהגבר עושה אחרי ההטרדה, ההתכחשות והמחיקה של האישה. זהו חלק חשוב שמשום מה לא מדברים עליו בתקופתנו. בתקופתנו מדברים רק על ההטרדה, לא על החוויה שאחרי, שהיא דווקא קשה, ממושכת ועקרונית יותר עבור הקורבנות. חוויית הפגיעה של האישה על ידי הגבר מועצמת, מפני שלפני רגע קבע שהיא חפץ, ונודע לה רגע אחרי: את חפץ של כולם, את לא החפץ שלי. 

 

בעבר, בימי התנ"ך, ובחברות מסויימות אפילו היום, נהוג היה לחתן אישה שנאנסה עם האנס שלה. כיום הדבר הזה נשמע לנו מזעזע. כמו שאמרתי, הפוסט הזה עוסק בהטרדה ולא במה שקרוי אונס. עדיין שווה להתבונן במנהג ולברור את ההגיון שבו. וובכן, קודם הוא לא מאפשר לגבר הפוגע להסיר מעצמו אחריות. הוא לא מאפשר לו לנתק עצמו בקלות מהאישה שנפגעה. עבור גברים, פעמים רבות, עצם המחשבה שעליהם להתחייב למי שהשתמשו בה כפורקן ליצריהם השונים, היא מחשבה כל כך מרתיעה ו"מבאסת", שיתכן ויחשבו שוב לפני שהם פועלים. שנית, ברגע שיש איזה חיבור בין האישה לגבר שהטריד אותה, יש אפשרות לאישה להעלות את מה שעבר עליה בפניו, דבר שהוא משמעותי להרבה נשים. לנשים יש יותר צורך לעבד רגשית ולדבר על הרגשות שלהן בעקבות מה שקורה להן. לגברים יש צורך באינטרקציה מבודדת, אילמת, ומעשית. לנשים יש צורך באינטרקציה נמשכת שמאפשרת שיח רגשי. זו דרך התמודדות שונה, אבל אם אישה נפגעה היא ראויה להתמודד בדרך שהכי מתאימה לה.  נשים שהן קורבנות הטרדה מינית נפגעות גם מהנטישה וההתנערות של הגבר המטריד (בייחוד אם זה גבר שבתחילה כבדו או אף חשו כלפיו עניין, כלומר מהסוג הראשון בחלוקה). בספור הידוע על אמנון ותמר, אם נתבונן במעשיו של אמנון נראה שרגע אחרי שבא על פורקנו ותקף את תמר, הוא שלח אותה מעליו כאילו הייתה משומשת. חלק ניכר בפגיעה ובבושה של תמר הייתה אותה השלכה, אותה התנערות.  

 

נחזור לפרק שהזכרתי מהסדרה "בנות". הוא מתאר בצורה מענייינת ומקורית הטרדה מינית של בחורה צעירה, כותבת, על ידי אדם בכיר וחזק ממנה באותו תחום.  

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s